V roku 2013 vzrástol objem inzertných výdavkov v slovenských printových médiách. Vyplýva to z monitoringu reklamných výdavkov Media Intelligence spoločnosti TNS Slovakia, ktorý vychádza z oficiálnych cenníkov médií a nezohľadňuje žiadne zľavy, bartre a bonusy.
Zadávatelia investovali v roku 2013 do printovej reklamy viac ako 175 mil. eur. Printový trh tak zaznamenal medziročne nárast výdavkov do reklamy o 3,8 percenta a po prepade v roku 2012 sa dostal na úroveň z roku 2011, stále však zostáva na nižšej úrovni, ako bol v roku 2007.
Výdavky na reklamu v časopisoch poklesli o necelé percento, zatiaľ čo výdavky do reklamy v novinách vzrástli o necelých 10 percent. Nárast v novinách čiastočne súvisí s rozšírením portfólia monitorovaných médií, do ktorého boli v roku 2013 pridané aj vybrané regionálne mutácie celoštátnych denníkov. Nové médiá sa podieľali na celkovom náraste v segmente novín 3 percentami.
Vývoj výdavkov do reklamy (v mil. €)
|
2012 |
2013 |
% zmena |
PRINTY SPOLU |
168,7 |
175,2 |
3,80% |
z toho Časopisy |
92,5 |
91,7 |
-0,90% |
z toho Noviny |
76,2 |
83,5 |
9,60% |
V roku 2013 zaplnila reklama v monitorovaných printových médiách 50 340 inzertných strán, čo zodpovedá medziročnému nárastu o 2 percentá. Ak neberieme do úvahy nové médiá, zaradené do monitoringu až v roku 2013, možno konštatovať medziročný pokles počtu inzertných strán.
Vývoj počtu inzertných strán
|
2012 |
2013 |
% zmena |
PRINTY SPOLU |
49 325 |
50 340 |
2,06% |
z toho Časopisy |
27 115 |
27 193 |
0,29% |
z toho Noviny |
22 210 |
23 148 |
4,22% |
Na selfpromo, teda na propagáciu vlastných aktivít a iných titulov zo svojho portfólia využili vydavatelia 4 336 inzertných strán, čo predstavuje takmer 9 percent z celkového počtu inzertných strán.
Najviac investovali zadávatelia do reklamy v printových tituloch vydavateľstiev Ringier Axel Springer, Spoločnosť 7 Plus a Petit Press. Traja najväčší hráči získali až 61 percent z celkových investícií zadávateľov do printovej reklamy.
Vydavateľstvo |
2013 |
zmena oproti 2012 |
podiel na printovom trhu |
RINGIER AXEL SPRINGER |
45 613 507 € |
3,5% |
26% |
SPOLOČNOSŤ 7 PLUS |
35 911 587 € |
8,6% |
21% |
PETIT PRESS |
25 632 077 € |
0,0% |
15% |
Medzi mesačníkmi investovali zadávatelia už tradične najviac prostriedkov do reklamy v časopise Eva. Eva drží prvenstvo medzi mesačníkmi už niekoľko rokov. Medzi týždenníkmi sa najviac inzerovalo v Plus 7 dní, a čo sa týka denníkov, prvenstvo si drží Nový čas.
Najväčším zadávateľom reklamy v tlači bol Lidl, ktorý ukončil niekoľkoročné prvenstvo Orange. Na druhom mieste sa udržal predajca záhradnej a bazénovej techniky (Mountfield) a investície do printov mobilného operátora Orange boli tretie najvyššie.
Top 10 zadávateľov v tlači
|
Zadávateľ |
Suma v € |
1 |
Lidl |
5 216 679 € |
2 |
Mountfield |
4 666 010 € |
3 |
Orange |
4 399 411 € |
4 |
Slovak Telekom |
3 552 631 € |
5 |
Agentúra Megavox |
2 881 300 € |
6 |
Azet |
2 200 358 € |
7 |
Rozhlas a televízia Slovenska |
2 122 934 € |
8 |
Telefónica |
1 945 653 € |
9 |
Porsche Slovakia |
1 607 326 € |
10 |
Radio Expres |
1 602 964 € |
Monitoring reklamných výdavkov vychádza z oficiálnych cenníkových cien a nezohľadňuje bartre, bonusy a agentúrne provízie. TNS Slovakia aktuálne monitoruje 9 celoštátnych televíznych a 5 celoštátnych rozhlasových staníc, viac ako 120 printových titulov s celoslovenským aj regionálnym zameraním, 382 domén druhej a tretej úrovne a preberá údaje o reklame od 10 out-of-home agentúr, 2 kino spoločností a 1 mediálneho zastupiteľstva (zastrešuje 33 tematických TV staníc).
Pre ďalšie informácie kontaktujte, prosím:
Jana Tibenská, Head of Media Intelligence, t: 02/ 32 366 320, e: janka.tibenska@tns-global.sk
Vladimíra Bunčáková, PR Manager; t:02/32 366 104, e: vladimira.buncakova@tns-global.sk
www.tns-global.sk, www.tnsadexpress.sk