Piatok, 18. December 2015 | Prílohy k správe | Tagy

Väčšina obyvateľov Slovenska vníma Vianoce ako sviatky rodinné. Vyplýva to z prieskumu, ktorý realizovala agentúra TNS Slovakia v októbri tohto roka na reprezentatívnej vzorke 1000 respondentov.

V prieskume sa väčšina Slovákov (74%) vyjadrila, že Vianoce považuje za rodinné sviatky. Pre viac ako polovicu (55 %) sú Vianoce pokojné sviatky a pre približne dve pätiny (38 %) sviatky tradičné. Niektorí Slováci vnímajú Vianoce aj ako sviatky zasnežené (27 % - aj keď paradoxom skôr je, že v ostatných rokoch sme si Vianoce užili skôr na blate ako na ľade), náboženské (20 %), ale aj finančne náročné a stresujúce (oba prívlastky po 11%).

Dve tretiny (69 %)  obyvateľov Slovenska si čaro Vianoc začínajú uvedomovať v decembri, pričom jedna tretina (33 %) ich začína prežívať až tesne, teda týždeň  pred Vianocami  a približne druhá tretina (36%) už od začiatku adventu. S príchodom adventu si Vianoce uvedomujú skôr ženy a ľudia vo veku 45 – 54 rokov.

Len 5 % ľudí prežíva Vianoce od obdobia, kedy sa v televízii odvysielajú prvé vianočné reklamy – teda približne od polovice októbra. Medzi Slovákmi sa nájde aj skupina ľudí (24 %) – väčšinou medzi mužmi, ktorá si príchod Vianoc uvedomí až na Štedrý deň.

Slováci preferujú umelý stromček, pretože si nemusia každý rok lámať hlavu nad tým, kde zoženú živý stromček. Zároveň ho môžu používať aj niekoľko rokov po sebe. Takto sa vyjadrili tri štvrtiny (75%) slovenskej populácie. Živý stroček si tento rok plánuje kúpiť pätina (21 %) opýtaných, pričom 13 % si kúpi živý zrezaný stromček, 3 % kúpia stromček v kvetináči a 5 % si ho pôjde urezať do lesa.

Živý stromček kupujú skôr ľudia z veľkých miest (nad 100 000 obyvateľov), obyvatelia Bratislavského kraja a vysokoškolsky vzdelaní ľudia.

O prieskume

Prieskum realizovala agentúra TNS Slovakia prostredníctvom internetu. Vzorka 1000 respondentov je reprezentatívna pre populáciu Slovenska vo veku 18 - 65 rokov z hľadiska pohlavia, veku, vzdelania, veľkosti miesta bydliska a kraja. Terénna fáza výskumu sa uskutočnila v októbri 2015.

Pre ďalšie informácie kontaktujte, prosím:

Vladimíra Bunčáková, PR Manager; t: 0903 477 621, e: vladimira.buncakova@tns-global.sk


Prílohy k správe


Tagy