Piatok, 17. Jún 2016 | Prílohy k správe | Tagy

Neustále inovácie, rastúci obrat z reklamy a nárast cloudového businessu sú tým, čo dopomohlo Googlu získať späť od Apple svoje prvenstvo v rebríčku 2016 BrandZTM Top 100 najhodnotnejších značiek sveta, publikovaného dnes spoločnosťami WPP a Millward Brown. Hodnota značky sa zvýšila o 32% na 229 miliárd $, zatiaľ čo minuloročný víťaz, spoločnosť  Apple prepadol na 2. priečku s poklesom svojej hodnoty o 8% na 228 miliárd $. Microsoft zostáva na 3. pozícii s rastom o 5% na 122 miliárd $, nováčikovia v prvej desiatke sú Facebook (+44%, 5. miesto) a Amazon (+59%, 7. miesto). Celková hodnota všetkých značiek v rebríčku Top 100 vzrástla medziročne o 3% a teda dosahuje 3,4 biliónov $.

Dáta a analýzy BrandZ naznačujú, že posledný rok bol pre najmocnejšie značky sveta rokom stabilným a to i cez finančné tlaky v celom svete a ekonomický pokles v Číne. Značky, ktoré sa sústredili na inovácie a následne ich zákazníkovi prezentovali prostredníctvom  skúseností so značkou, dosiahli enormného rastu o čom svedčí práve Google, Amazon a Facebook.

Narušenie je výrazným trendom, značky menia status quo svojej ponuky v mnohých ohľadoch, často  ešte ďalej za využitie digitálnych technológií.  Značky všetkých druhov sa dali do pohybu, aby vybudovali mnohostranný ekosystém, ktorého stredom sú potreby a túžby spotrebiteľa, často pri tom dochádza k diverzifikácii do úplne nových kategórií. Amazon si vybudoval svoju vlastnú logistickú sieť v spolupráci s nezávislými partnermi, ktorá mu umožňuje ponúkať flexibilné a jednohodinové časy doručenia, začal tiež vytvárať svoj vlastný obsah. Facebook začal uvádzať pôvodný obsah autorov a tým udržiava svojich členov aktívnych.  Starbucks (+49%, 21. pozícia) sa so svojou aplikáciou ‘tap and go’ púšťa do priestoru ecommerce a vylepšuje ponuku studených nápojov a snackov, začal tiež ponúkať pivo a víno, aby tým zvýšil svoju relevanciu.

“Značky, ktoré prosperujú, bez ohľadu na obor, sú tými, kto premýšľa vo výzvach, osvojili si myslenie a postoje narušiteľov.,” hovorí David Roth, riaditeľ pre oblasť EMEA a Ázii, The Store WPP. “Otrásajú inováciami v iných kategóriách, idú ďalej za nové produkty alebo technológie – menia spôsob doručenia služby, posilujú skúsenosť zákazníka alebo menia formu. Moc, ktorú tieto značky už majú, v kombinácii so silou ich platforiem im umožňuje rýchlo a úspešne prechádzať medzi odvetviami.”

The BrandZ Top 10 Najhodnotnejších značiek sveta 2016

Poradie 2016

Značka

Kategória

Hodnota značky 2016 (mld $)

Zmena v hodnote značky

Poradie 2015

1

Google

Technology

229,198

+32%

2

2

Apple

Technology

228,460

-8%

1

3

Microsoft

Technology

121,824

+5%

3

4

AT&T

Telecoms

107,387

+20%

6

5

Facebook

Technology

102,551

+44%

12

6

Visa

Payments

100,800

+10%

5

7

Amazon

Retail

98,988

+59%

14

8

Verizon

Telecoms

93,220

+8%

7

9

McDonald’s

Fast food

88,654

+9%

9

10

IBM

Technology

86,206

-8%

4

Hlavnými trendami zdôraznenými v tohtoročnom rebríčku BrandZ Top 100 sú:

  • Silné značky prekonávajú trh. Značky, ktoré sa objavujú v rebríčku BrandZTop 100 Najhodnotnejších značiek sveta neustále dosahujú lepšie finančné výsledky než značky, ktoré sa v ňom neumiestňujú, generujú teda svojím akcionárom nadpriemernú návratnosť.  
  • Narušenie je katalyzátorom rastu hodnoty. Kategórie, v ktorých došlo k rastu hodnoty boli všetky buď otrasené vyzývateľskými značkami, ktoré vznikli na jedinečnom a zmysluplnom tvrdení, tak ako Under Armour a Victoria’s Secret v kategórii odevov (+14%), alebo v reakcii na nový trend skutočne vysoko inovované, tak ako značky v kategórii rýchleho občerstvenia (+11%) ktoré úspešne zareagovali na globálny dopyt po zdravších výrobkoch.    
  • Inovácia je hlavným ťahúňom rastu – musí ale byť videná a pocítená spotrebiteľom. Značky, ktoré sú najväčšími inovátormi zvýšili svoju hodnotu za 11 rokov trvania štúdie BrandZ Top 100 najviac. Aby však mala inovácia vplyv na hodnotu značky, musí byť jasne komunikovaná a skutočne prostredníctvom skúseností so značkou doručená spotrebiteľovi: značky, ktoré sú vnímané ako inovatívne svojimi spotrebiteľmi – medzi nimi Disney (č.19) a Pampers (č.37) – rastú deväťkrát rýchlejšie než tie, vnímané ako menej inovatívne.
  • Odevy sú najrýchlejšie rastúcou kategóriou, s nárastom o 14% na 114 mld. $. Je tu kladený dôraz na vysoký výkon, značky ako Nike (+26%) a Under Armour (nováčik) predstavujú špeciálne prémiové rady využívajúce technológie ako napr. monitor srdca ako súčasť oblečenia a integrujú športové oblečenie s voľne dostupnými aplikáciami, aby poskytli spotrebiteľovi jedinečný zážitok.
  • B2B je kategóriou efektívnych businessov, nie neefektívnych značiek. Sú vnímané ako značky viac zodpovedné než značky B2C, tie, pre ktoré je lepšie pracovať, majú kvalitné hodnoty a sú stabilné, nie však príliš vzrušujúce a dynamické. B2B značky sú v skutočnosti vysoko inovatívne; aby tak boli videné vyžadujú ale silnú a zmysluplnú komunikáciu značky. SAP (č. 22) a Adobe (nováčik na 100. mieste) sú medzi B2B značkami práve tými, ktoré sú svojimi zákazníkmi vnímané ako inovatívne.
  • Narušenie zasahuje do samotného rebríčka. Takmer polovica (46) značiek zastúpených v rebríčku  2016 Top 100 do neho vstúpila pri jeho prvom uvedení v roku 2006; 54 ich tu od úvodného poradia pribudlo. To ukazuje, ako si silné značky dokážu svoju hodnotu uchovať v čase, ale tiež to, aký potenciál je tu pre nováčikov, aby úspešne narušovali status quo.
  • Silné emočné väzby posilňujú lokálne značky. Lokálne značky získavajú podiel na domácom trhu vďaka dobrej znalosti potrieb svojich zákazníkov, s vylepšenou funkčnosťou a marketingom sa však presadzujú i v nových regiónoch. Čínsky Huawei (č.50, +22%) sa napríklad veľmi rýchlo globalizoval a získal pre seba podiel na trhu od značiek Apple a Samsung.

Doreen Wang, globálna šéfka BrandZ v Millward Brown hovorí: “Rozšírením svojich značiek novými spôsobmi a vstúpením do nových kategórií zvyšujú značky z Top 100 svoj prienik a relevanciu v každodennom živote ľudí. Nesie to so sebou však i isté riziká: stierajú sa prechody medzi kategóriami a to môže viesť k zmäteniu značiek vo vlastnej identite. Definovanie a formulovanie jasného positioningu a účelu bude viac než kedykoľvek predtým hrať dôležitú rolu pri budovaní silnej a výraznej značky.”

Správa a rebríčky BrandZ™ Top 100 Najhodnotnejších značiek sveta a veľa ďalšieho z vhľadov v kľúčových regiónoch sveta a 14 tržných odvetviach nájdete online TU. Nový set interaktívnych aplikácií pre smartphony a tablety je zdarma na stiahnutie pre Apple IOS a všetky zariadenia s operačným systémom  Android na www.brandz.com/mobile alebo vyhľadávajte podľa kľúčového slova BrandZ v iTunes alebo Google Play obchodoch.

O rebríčku BrandZ™ Top 100 najhodnotnejších značiek sveta

Rebríček BrandZ Top 100 globálne najhodnotnejších značiek spracovávaný spoločnosťou Millward Brown pre spoločnosti spriaznené pod hlavičkou WPP je teraz vo svojom jedenástom roku. Unikátnosť tohto projektu spočíva v tom, že do hodnotenia vstupuje niekoľko rôznych kritérií. Sú hodnotené značky, ktoré prichádzajú do priameho styku so spotrebiteľom, ale i značky, ktoré sa pohybujú v tzv. oblasti business-to-business. Konečné poradie je určené kombináciou dvoch faktorov. Jedná sa po prvé o hodnotenie značiek vyplývajúce z rozhovorov s viac než troma miliónmi respondentov po celom svete a po druhé o dôslednú analýzu finančných a obchodných dopadov, ktoré má sama značka na rozvoj obchodu a rast podielu na trhu danej spoločnosti (za pomoci dát spoločností Bloomberg a Kantar Retail). Hodnotenie tiež berie do úvahy regionálne odchýlky, pretože i v prípadoch čisto globálnych značiek môže meranie prínosu značky v jednotlivých krajinách vykázať výrazné odchýlky.

Viac info na http://www.millwardbrown.com/brandz/top-global-brands/2016?utm_campaign=...


Prílohy k správe


Tagy