Utorok, 17. Február 2015 | Prílohy k správe | Tagy

Objem investícií do reklamy v 5 celoštátnych slovenských rádiách vzrástol v roku 2014 o 5,7 percenta a prekročil úroveň 70,5 mil. eur. Vyplýva to z monitoringu reklamných výdavkov Ad Intelligence spoločnosti TNS Slovakia.

Rádio Expres a Fun rádio mali na celkovom reklamnom koláči každé približne tretinový podiel (36% Expres, 33% Fun). Medziročne podiel Expresu klesol (-3%) a podiel Fun rádia stúpol (5%). Poradie dopĺňajú rádio Jemné (podiel 13%), verejnoprávne Slovensko 1 (10%) a Europa 2 (7%).

Najvyšší objem výdavkov do reklamy medzi monitorovanými rádiami pripadol na rádio Expres, a to  aj napriek tomu, že Expres zaznamenal medziročný pokles reklamných výdavkov o necelých 5%. Fun rádio si medziročne polepšilo, keď dosiahlo nárast  monitorovaných reklamných výdavkov o takmer 25 percent. Dvojciferný nárast zaznamenalo aj rádio Jemné (10%). Slovensko 1 medziročne pokleslo (-5%) a Europa 2 dosiahla približne rovnakú úroveň ako v roku 2013.

 

Prehľad rádií podľa výdavkov do reklamy

Medium

Objem reklamy v €

% zmena

2014

2013

RADIO EXPRES

25 583 242

26 749 733

-4,36%

FUN RADIO

23 353 310

18 797 892

24,23%

RADIO JEMNÉ

9 208 888

8 339 624

10,42%

SLOVENSKO 1

7 328 421

7 746 042

-5,39%

EUROPA 2

5 291 780

5 292 696

-0,02%

 

 Celková dĺžka vysielacieho času využitého v prospech vysielania reklamy v roku 2014 poklesla o 6 percent, pričom tento pokles zapríčinil pokles reklamného času vo vysielaní rádia Europa 2 (-42%). 5 slovenských rádií odvysielalo takmer 200 tisíc reklamných spotov v celkovej dĺžke 1361 hodín vysielania. Počet odvysielaných spotov medziročne narástol o 2%.

 

Prehľad rádií podľa počtu odvysielaných reklamných spotov a dĺžky odvysielaných spotov 

Medium

Počet odvysielaných spotov

Reklamný čas v hodinách

2014

2013

% zmena

2014

2013

% zmena

Fun

59 609

50 009

19,2%

400

346

15,6%

Jemné 

47 467

42 231

12,4%

324

319

1,5%

Expres

45 836

46 021

-0,4%

305

320

-4,7%

Europa 2

27 779

38 321

-27,5%

198

340

-41,6%

Slovensko 1

18 604

18 306

1,6%

133

127

5,1%

Najviac reklamných spotov z hľadiska ich počtu bolo odvysielaných v piatok  5.12.2014, a to dokopy 1127 spotov na 5 monitorovaných rozhlasových staniciach.

Najdlhší reklamný blok odvysielalo Fun rádio v utorok 14. októbra 2014 popoludní o 13:43 hod a  trval 7 minút 55 sekúnd.

Najviac komunikovanou komoditou boli tradične osobné autá, za nimi nasledovala propagácia časopisov a podpora predaja supermarketov. Tabuľka nižšie uvádza desiatku najviac komunikovaných produktových segmentov v rádiách za rok 2014:

 

Segment

Výdavky v €

Osobné autá

4 007 711

Časopisy

3 849 368

Supermarkety

3 292 243

Predajcovia domácich spotrebičov

2 807 497

Noviny

2 677 045

Predajcovia nábytku

2 572 819

Portály

2 217 666

Obchodné centrá a nákupné galérie

2 201 003

Cestovné kancelárie

1 511 838

Autoservisy

1 457 672

V rebríčku TOP 15 najväčších zadávateľov rozhlasovej reklamy sa umiestnili 4 obchodné reťazce (Billa, COOP Jednota, Lidl, Tesco) a 3 automobilky (Citroen Slovakia, Škoda Auto Slovensko, Porsche Slovakia (so značkami Audi, Seat, VW)).

 

Zadávateľ

Výdavky v €

Spoločnosť 7 plus

2 038 034

Ringier Axel Springer

1 648 851

Škoda Auto Slovensko

1 592 426

Slovak Telekom

1 292 762

Citroen Slovakia

1 214 452

COOP Jednota Slovensko

1 062 835

Lidl

931 653

Tesco

926 102

Billa

891 167

Azet

811 188

AAA Auto

796 039

Porsche Slovakia

784 483

STAR Production

776 619

KIKA

706 989

Prvá stavebná sporiteľňa

686 564

9 z 15 zadávateľov bolo v tomto rebríčku aj za rok 2013. Do TOP 15 sa dostalo 6 nových zadávateľov, a to Lidl, Tesco, Azet, AAA auto, STAR Production a KIKA.

Monitoring reklamných výdavkov vychádza z oficiálnych cenníkových cien a nezohľadňuje bartre, bonusy a agentúrne provízie. TNS Slovakia aktuálne monitoruje 9 celoštátnych televíznych a 5 celoštátnych rozhlasových staníc, viac ako 140 printových titulov s celoslovenským aj regionálnym zameraním, 360 domén druhej a tretej úrovne a preberá údaje o reklame od 10 out-of-home agentúr, 2 kino spoločností a 1 mediálneho zastupiteľstva (zastrešuje 27 tematických TV staníc).

Pre ďalšie informácie kontaktujte, prosím:

Vladimíra Bunčáková, PR Manager; t: 0903/ 477 621, e: vladimira.buncakova@tns-global.sk

Jana Tibenská, Head of Ad Intelligence; t: 02/ 32 366 320, e: jana.tibenska@tns-global.sk 


Prílohy k správe


Tagy