Piatok, 6. Február 2015 | Prílohy k správe | Tagy

Viac ako 48 minút platenej reklamy

49. ročník Super Bowl neprekonal rekordnú úroveň reklamného času platiacich zadávateľov z predchádzajúceho roka. Rok 2015 bol tak pre Super Bowl druhým najdrahším vo svojej histórii. Od úvodného výkopu až po finálne odpískanie odvysielala americká televízna spoločnosť NBC 39 minút a 45 sekúnd platených reklám.

Ak by sa do celkového reklamného času započítali aj reklamné odkazy NBC a NFL, tak by celkový objem reklamného času dosiahol 48 minút a 25 sekúnd. Celý finálový zápas trval aj spolu s prestávkami 3 hodiny a 35 minút, pričom reklamy zabrali takmer 23% z celkového vysielania. 

TV reklamný čas (mm:ss) v zápase Super Bowl

Rok

Celkový reklamný čas

Platiaci sponzori

Reklamné odkazy NFL

Reklamné odkazy sietí propagujúce vlastné šou

2015

48:25

39:45

1:30

7:10

2014

49:15

41:00

1:50

6:25

2013

51:40

38:20

3:00

10:20

2012

47:25

39:00

1:50

6:35

2011

48:10

37:45

1:55

8:30

 

Top zadávatelia

S výnimkou reklamných odkazov vysielaných televíznou spoločnosťou NBC a NFL sa počas tohtoročného zápasu prezentovalo 41 rôznych spoločností. Celkovo bolo odvysielaných 56 reklamných spotov v hodnote viac ako 350 mil USD. Najviac reklamného času – 3 minúty a 30 sekúnd si zakúpili spoločnosti Anheuser-Busch InBev a Fiat Chrysler Automobiles. Tesne za nimi bola s 3 minútami Toyota Motor. 

Top zadávatelia finálového zápasu Super Bowl 2015

Zadávateľ

Celkový reklamný čas (mm:ss)

Celkový počet reklám

Anheuser-Busch InBev

3:30

3

Fiat Chrysler Automobiles

3:30

3

Toyota Motor

3:00

4

Comcast

2:00

4

Microsoft

2:00

2

      

Pozrite si niektoré z reklám 3 najväčších tohtoročných zadávateľov:

Budweiser: Lost Dog      https://www.youtube.com/watch?v=xAsjRRMMg_Q

Fiat: 500X                     https://www.youtube.com/watch?v=YAcLViTHDOo

Toyota: Camry              https://www.youtube.com/watch?v=Un6uP6cykgo

 

Premiéroví zadávatelia

Tento rok malo na Super Bowl premiéru 13 spoločností, ktoré tvorili približne tretinu všetkých zadávateľoov reklamy. Je to neporovnateľne vyšší počet, ako bol v predchádzajúcich ročníkoch.

Zadávatelia reklamy vo finálovom zápase Super Bowl 2015

2011

2012

2013

2014

2015

Všetci zadávatelia (počet)

29

33

34

39

41

Premiéroví zadávatelia (počet)

4

9

6

9

13

Premiéroví zadávatelia (v %)

14%

27%

18%

23%

32%

               

Medzi nováčikmi boli tento rok aj tri online hry pre mobilné zariadenia: Clash of The Clans, Game of War a Heroes Charge.

K premiérovým zadávateľom sa pridali aj štyria nízkorozpočtoví inzerenti: Avocados from Mexico, Loctite, Mophie a Wix.com.

Noví zadávatelia boli tento rok veľmi rôznorodí. Okrem vyššie spomenutých patrili medzi premiérových účastníkov tohto roku aj také spoločnosti, ako napríklad Carnival, Discover Card, Esurance, Jublia, Weight Watchers a nadácia No More.

Veľká miera úbytku sponzorov

Keď sa do finále prebojuje jeden tím dvakrát za sebou, je to zakaždým veľký úspech. Tentokrát sa to podarilo futbalovému tímu Seattle Seahawks. Aj keď tím ostal rovnaký, zostava v tíme sa výrazne obmenila. Až 19 z 53 hráčov, ktorí nastúpili v minulom roku, už tento rok farby Seattle Seahawks nehájili.

A aj keď to môže vyzerať ako dosť výrazná zmena, úbytok minuloročných zadávateľov bol ešte väčší ako úbytok hráčov. Z 39 zadávateľov, ktorých reklamy sa vysielali počas finále v roku 2014, absentovalo tento rok až 22. Je to najvyššie miera úbytku (56%) od obdobia 2004-2005.

Spoty s dlhšou stopážou: vedú výrobcovia automobilov

Celkovo bolo počas Super Bowl odvysielaných 21 reklamných spotov s dĺžkou 60 a viac sekúnd. Veľký podiel dlhších reklamných odkazov znamenal, že mnoho reklamných brejkov obsahovalo len dve reklamy platiacich sponzorov, čo potenciálne poskytovalo každej reklame väčšiu viditeľnosť u divákov.

Reklamy 60+ sekúnd počas Super Bowl

2011

2012

2013

2014

2015

Počet spolu

10

15

15

22

21

% z celkového počtu reklám

16%

27%

29%

40%

38%

     

Dlhšie formáty reklám využili primárne opäť výrobcovia automobilov. Diváci mali možnosť vidieť 8 reklám rôznych automobilových značiek. Dve značky (Nissan a Jeep) mali nasadené 90 sekundové spoty.

Podiel reklám automobiliek na 60+ sekundových spotoch

2011

2012

2013

2014

2015

Všetky 60+ sek. reklamy

100%

100%

100%

100%

100%

Kategória automobily

46%

53%

41%

46%

43%

Top kategórie

Najsilenejšie zastúpenie v reklamnom priestore mala podľa očakávaní kategória výrobcov automobilov. Celkovo bolo za 11 minút odvysielaných 11 reklám na autá. Filmové štúdia boli druhou najsilnejšou kategóriou. V reklamnom čase mali vymedzené 4 minúty na 7 reklám, pričom 5 z nich pochádzalo z dielne spoločnosti Universal Studio.

Top produktové kategórie počas Super Bowl

Kategória

Počet zadávateľov

Počet reklám

Reklamný čas (mm:ss)

Výrobcovia áut

6

11

11:00

Filmové štúdiá

3

7

4:00

Pivo

1

3

3:30

Najvýraznejšiu redukciu reklám v porovnaní s minulým rokom zaznamenala kategória potraviny & cukrovinky. Počas tohtoročného finále Super Bowl mala odvysielaných len 5 reklám od 4 rôznych značiek, v celkovej dĺžke 2:30 min. V minulom roku to boli reklamy 8 značiek v celkovej dĺžke 5:15 min.

Zadávatelia skórujú pred veľkým publikom

Aj keď sa o výsledku finálového zápasu rozhodlo doslova až v posledných sekundách, sledovanosť postupne rástla priebežne počas celej noci. Preto hlavne tí zadávatelia, ktorých reklamy boli odvysielané v poslednom reklamnom brejku, boli odmenení extra silným diváckym záujmom.

Dáta o televíznej sledovanosti, ktoré priniesla spoločnosť Rentrak, porovnávali rating každej reklamy s priemerným ratingom, na základe čoho sa určil index (ARI) pre každý reklamný odkaz zvlášť. Rentrak zistil, že reklamy z posledného reklamného brejku (Wix.com, Victoria´s Secret a Heroes Charge) získali najvyšší index 109-110%. Najnižší index (89%) získali reklamy, ktoré boli odvysielané v reklamnom brejku po prvej štvrtine. Rozdiel medzi najvyšším a najnižším indexom bol 20 bodov.

Super Bowl na sociálnych sieťach

Super Bowl počas zápasu generoval aj veľa aktivít na druhých obrazovkách, čím pre marketérov vytvoril priestor na  oslovenie tých spotrebiteľov, ktorí naraz využívajú viacero digitálnych zariadení. Svedčí o tom aj nárast reklám na sociálnych médiách.

Z výsledkov analýzy agentúry Kantar Media vyplýva, že hashtag prekonal na sociálnych sieťach URL. 52% platených reklám (29 z 56) bolo na sociálnych sieťach spomenutých cez hashtag v porovnaní s len 43% cez URL.

Komunikácia na sopciálnych médiách

2012

2013

2014

2015

Celkový počet platených reklám

56

52

55

56

Hashtag

11%

54%

60%

52%

URL

63%

42%

42%

43%

Súčasťou skupiny Kantar Media je aj sektor Ad Intelligence agentúry TNS Slovakia.

O agentúre TNS Slovakia

Agentúra TNS Slovakia vznikla 1.1.2011 spojením agentúr TNS SK a TNS AISA Slovakia, na Slovensku poskytuje svoje služby od roku 1995. Zamestnáva 100 kvalifikovaných zamestnancov a okolo 600 vyškolených anketárov pre osobné dopytovanie. Je členom európskej asociácie marketingového výskumu ESOMAR a na Slovensku aj členom SAVA (Slovenská asociácia výskumných agentúr), Britskej obchodnej komory a združenia Global Compact. Pre zabezpečenie maximálnej kvality služieb dodržuje pri otázkach a spracovaní údajov pravidlá a princípy týchto organizácií. 

Pre ďalšie informácie kontaktujte, prosím:

Jana Tibenská, Head of Ad Intelligence, t: 02/ 32 366 320, e: jana.tibenska@tns-global.sk 

Vladimíra Bunčáková, PR Manager; t: 0903/ 477 621, e: vladimira.buncakova@tns-global.sk


Prílohy k správe


Tagy