Streda, 10. Február 2016 | Prílohy k správe | Tagy

Celoštátne slovenské televízie odvysielali v roku 2015 takmer 1 164 000 komerčných spotov a sponzorských odkazov v celkovej dĺžke takmer 7 255 hodín. Počet hodín odvysielaných reklám sa tak medziročne zvýšil o 19 percent, pričom počet monitorovaných televíznych staníc sa nezmenil. Celková kumulovaná dĺžka odvysielaných reklamných a sponzorských spotov predstavuje takmer 302 dní nepretržitého vysielania jednej stanice.

Podľa monitoringu TNS Slovakia preinvestovali zadávatelia v televíziách v roku 2015 viac ako 935 mil. eur. Objem reklamných výdavkov sa tak medziročne zvýšil o 25 percent. Tento údaj vychádza z oficiálnych cenníkových cien a nezohľadňuje žiadne zľavy, bartre či bonusy.

Priemerná dĺžka spotu sa medziročne nepatrne znížila na 22 sekúnd (oproti 23 sek. v roku 2015). Najčastejšie vysielané boli tradične 30’’ spoty, ktorých počet sa oproti roku 2014 zvýšil o približne 35 tisíc, čo predstavuje nárast o takmer 10 percent. O viac ako polovicu (+ 53 %) sa zvýšil počet 10’’ reklám a o tretinu (+ 33 %) sa zvýšil aj počet 20’’ spotov.

Prehľad počtu odvysielaných spotov podľa dĺžky trvania spotu 

dĺžka spotu

počet spotov 2015

% zmena   2015 vs 2014

30’’

399 720

9,57%

20’’

352 570

33,00%

15’’

145 708

7,67%

10’’

135 127

52,87%

25’’

89 534

16,55%

5’’

14 340

16,96%

ostatné

26 813

49,89%

 

 

Podiel 30’’ spotov na celkovom počte všetkých odvysielaných spotov poklesol na 34 percent. Podiel 20’’ spotov dosiahol 30 percent, nasledovaný 15’’ spotmi s podielom 13 percent.

 Podiel spotov rôznych stopáží na celkovom počte odvysielaných spotov 

dĺžka spotu

podiel na celkovom počte 2015

30’’

34%

25’’

8%

20’’

30%

15’’

13%

10’’

12%

5’’

1%

ostatné

2%

Najviac spotov odvysielali monitorované celoštátne televízne stanice v piatok 4.12.2015, spolu 4 321 spotov. V tento deň vysielala v prime time verejnoprávna Jednotka zábavný program Milujem Slovensko, Markíza ponúkla Farmu a JOJka rodinný film Sám doma 3.

Najviac divákov si pozrelo 30’’ spot reťazca Lidl z kampane Fandíme hokeju vysielaný na Jednotke 10. mája 2015 o 22:14 hod počas poslednej tretiny hokejového zápasu Slovensko – Rusko na MS v hokeji.

Najdrahší spot uplynulého roka odvysielala TV JOJ, bolo to v stredu 4. novembra 2015 počas relácie Česko Slovensko má talent o 21:24 hod a išlo o 60’’ spot na Coca Colu.

Najviac peňazí do televíznej reklamy investovali zadávatelia pôsobiaci v tých istých segmentoch trhu ako v roku 2014. Poradie TOP 3 kategórií sa medziročne nezmenilo. Najviac sa investovalo do reklamy bánk a bankových produktov (vrátane stavebných sporiteľní). O priečku nižšie sú služby mobilných operátorov nasledované kategóriou voľnopredajných liekov. Za nimi nasledujú maloobchodné reťazce a kategória automotive, ktoré si vymenili medziročne pozíciu. Podiel TOP 5 kategórií na celkových reklamných výdavkoch v televízii sa medziročne nezmenil (48 percent). 

Ako vyplýva z monitoringu reklamných výdavkov, pozíciu najväčšieho zadávateľa televíznej reklamy si udržal Slovak Telekom. Druhý rok po sebe patrí TOP 3 najväčších zadávateľov výhradne mobilným operátorom – Orange na druhom a O2 na treťom mieste. Výrazný posun zaznamenal Lidl, ktorý sa posunul na 4. miesto (6. miesto v 2014). Nováčikom v rebríčku je Kaufland, ktorý sa stal 6. najväčších zadávateľom tv reklamy, a Alza, ktorá sa umiestnila na 10. pozícii. Z rebríčka TOP 10 televíznych zadávateľov vypadlo Coty a Poštová banka. TOP 10 zadávateľov TV reklamy minulo 25 percent celkových výdavkov do reklamy v televízii.

Poradie TOP 10 zadávateľov v televízii 

 

Zadávateľ

Výdavky v mil. €

Posun v rebríčku

1

Slovak Telekom

41,7

-

2

Orange

40,0

-

3

O2

26,2

-

4

Lidl

23,1

 

5

Unilever

22,6

 

6

Kaufland

17,0

 

7

Slovenská sporiteľňa

16,9

-

8

Henkel

16,8

 

9

Prima banka

16,6

 

10

Alza

13,8

 

 

Monitoring reklamných výdavkov vychádza z oficiálnych cenníkových cien a nezohľadňuje  bartre, bonusy a agentúrne provízie. TNS Slovakia aktuálne monitoruje 9 celoštátnych televíznych a 6 celoštátnych rozhlasových staníc, viac ako 120 printových titulov s celoslovenským aj regionálnym zameraním, 350 domén druhej a tretej úrovne a preberá údaje o reklame od 9 out-of-home agentúr, 2 kino spoločností a 1 mediálneho zastupiteľstva (zastrešuje 27 tematických TV staníc).

O agentúre TNS Slovakia

Agentúra TNS Slovakia vznikla 1.1.2011 spojením agentúr TNS SK a TNS AISA Slovakia, na Slovensku poskytuje svoje služby od roku 1995. Zamestnáva 80 kvalifikovaných zamestnancov a okolo 150 vyškolených anketárov pre osobné dopytovanie. Je členom európskej asociácie marketingového výskumu ESOMAR a na Slovensku aj členom SAVA (Slovenská asociácia výskumných agentúr), Britskej obchodnej komory a združenia Global Compact. Pre zabezpečenie maximálnej kvality služieb dodržuje pri otázkach a spracovaní údajov pravidlá a princípy týchto organizácií. 

Pre ďalšie informácie kontaktujte, prosím:

Vladimíra Bunčáková, PR Manager; t: 0903/ 477 621, e: vladimira.buncakova@tns-global.sk

Jana Tibenská, Head of Ad Intelligence; t: 02/ 32 366 320, e: jana.tibenska@tns-global.sk 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Prílohy k správe


Tagy