Streda, 9. Marec 2016 | Prílohy k správe | Tagy

Výdavky na reklamu v slovenských printových médiách v roku 2015 poklesli medziročne o 0,4 percenta a dosiahli úroveň necelých 175,6 mil. eur. Vyplýva to z monitoringu reklamných výdavkov Ad Intelligence agentúry TNS Slovakia. Monitoring Ad Intelligence vychádza z oficiálnych cenníkových cien a nezohľadňuje žiadne zľavy, bartre a bonusy.

Kým noviny v roku 2015 poklesli (- 1,7 %), časopisy si medziročne mierne polepšili (nárast 0,8 %). Na pozitívnom výsledku trhu s časopismi sa podpísalo výlučne zaradenie nových titulov do monitoringu (Evita, Evita špeciál, HN magazín, Forbes špeciál, Beauty & Woman). Neberúc do úvahy novozaradené tituly možno konštatovať, že v časopisoch došlo k medziročnému poklesu reklamných výdavkov o 1,4%.

Noviny zaznamenali negatívny výsledok aj napriek vzniku nového média, ktorým je Denník N. Medziročne poklesli najmä regionálne denníky a týždenníky.

Z pohľadu vydavateľov novinových titulov medziročne rástol News and Media Holding a Ringier Axel Springer. U vydavateľstiev Perex, Šport Press a Petit Press bol zaznamenaný dvojciferný pokles monitorovaných výdavkov do reklamy.

Vývoj výdavkov do reklamy (v mil. €)

 

2014

2015

% zmena

PRINTY SPOLU

176,2

175,6

-0,35 %

z toho Časopisy

93,0

93,8

0,84 %

z toho Noviny

83,2

81,8

-1,68 %

 

V roku 2015 zaplnila reklama v monitorovaných printových médiách 47 148 inzertných strán, čo predstavuje medziročný pokles o 2,5 percenta.

 

Vývoj počtu inzertných strán

 

2014

2015

% zmena

PRINTY SPOLU

49 043

47 148

-2,5 %

   z toho Časopisy

26 768

26 091

-5,5 %

   z toho Noviny

22 275

21 057

-3,9 %

 

Na selfpromo, teda na propagáciu vlastných aktivít a titulov zo svojho portfólia využili vydavatelia menej inzertných strán ako v roku 2014. Kým v roku 2014 to bolo 4 003 strán, v roku 2015 poklesol ich počet na 3 946 inzertných strán. Podiel počtu strán vlastnej inzercie na celkovom počte inzertných strán predstavuje 8%.

Najviac investovali zadávatelia do reklamy v printových tituloch vydavateľstiev Ringier Axel Springer, News and Media Holding a Petit Press. Traja najväčší hráči získali v roku 2015 až 65 % z celkových investícií zadávateľov do printovej reklamy.

 

Vydavateľstvo

2015

zmena oproti 2014

podiel na printovom trhu 2015

RINGIER AXEL SPRINGER

50 368 518 €

3,4%

29%

NEWS AND MEDIA HOLDING*

41 897 655 €

0,3%

24%

PETIT PRESS

21 013 431 €

-8,7%

12%

PEREX

11 638 072 €

-12,0%

7%

MAFRA SLOVAKIA

8 284 144 €

14,0%

5%

VERSA MEDIA

7 375 741 €

6,2%

4%

BAUER MEDIA

7 085 638 €

14,0%

4%

STAR PRODUCTION

4 214 490 €

-14,0%

2%

ŠPORT PRESS

3 552 580 €

-12,0%

2%

JAGA GROUP

2 808 157 €

7,6%

2%

*Údaje za rok 2014-2015 sú súčtom reklamných výdavkov vydavateľstiev Spoločnosť 7 plus a Trend Holding.

Medzi mesačníkmi investovali zadávatelia už tradične najviac prostriedkov do reklamy v časopise Eva, ktorá si svoje prvenstvo drží už niekoľko rokov. Medzi týždenníkmi sa najviac inzerovalo v Plus 7 dní, a čo sa týka denníkov, tam si prvenstvo drží Nový čas.

Najväčším zadávateľom reklamy v tlači bol Lidl, ktorý sa udržal na prvej priečke už tretí rok po sebe. Druhé miesto zopakoval z minulého roka predajca záhradnej a bazénovej techniky Mountfield. Osem z desiatich najväčších zadávateľov reklamy v tlači bolo v TOP 10 aj  roku 2014. Medzi 10 najväčších zadávateľov sa navyše posunuli predajca elektrospotrebičov Datart a obchodný reťazec Tesco. Z TOP 10 vypadli Orange a Škoda auto Slovensko.

Top 10 zadávateľov v tlači

 

Zadávateľ

Suma v €

1

Lidl

6 380 973 €

2

Mountfield

4 482 808 €

3

Megavox

3 040 352 €

4

Azet

2 428 585 €

5

Slovak Telekom

2 260 337 €

6

Simply you

2 200 639 €

7

Rádio Expres

2 018 995 €

8

RTVS

1 788 092 €

9

Datart

1 669 627 €

10

Tesco Stores

1 541 768 €

 

Monitoring reklamných výdavkov vychádza z oficiálnych cenníkových cien a nezohľadňuje  bartre, bonusy a agentúrne provízie. TNS Slovakia aktuálne monitoruje 9 celoštátnych televíznych a 6 celoštátnych rozhlasových staníc, viac ako 120 printových titulov s celoslovenským aj regionálnym zameraním, 350 domén druhej a tretej úrovne a preberá údaje o reklame od 9 out-of-home agentúr, 2 kino spoločností a 1 mediálneho zastupiteľstva (zastrešuje 27 tematických TV staníc).


Prílohy k správe


Tagy