Štvrtok, 5. November 2015 | Prílohy k správe | Tagy

Takmer každý obyvateľ Slovenska (98 %) už v minulosti aspoň raz nakúpil výrobky privátnych značiek, teda také výrobky, ktoré sa predávajú pod značkou konkrétneho obchodného reťazca. Vyplýva to z prieskumu agentúry TNS Slovakia, ktorý bol realizovaný v októbri tohto roku na reprezentatívnej vzorke 1000 respondentov vo veku 18-65 rokov.

Tri štvrtiny (74 %) Slovákov nakupujú privátne značky aspoň raz do týždňa, pričom dve pätiny (43 %) Slovákov deklarujú, že tak robia oveľa častejšie - niekoľkokrát do týždňa alebo aj každý deň. Sú to hlavne ženy, ľudia v strednom veku (35-54 rokov), vysokoškolsky vzdelaní ľudia, obyvatelia Banskobystrického a Nitrianskeho kraja a ľudia žijúci v stredne veľkých mestách (20 000 – 100 000 obyvateľov). 

Ako ďalej vyplýva z prieskumu, až tri pätiny (60 %) ľudí nakupujú výrobky privátnych značiek približne rovnako často ako pred rokom. A viac ako tretina (36 %) dokonca tvrdí, že výrobky privátnych značiek nakupuje častejšie ako vlani. Dôvody, prečo popularita privátnych značiek rastie, sú hneď viaceré. Privátne značky sú pre zákazníkov cenovo výhodné (52 %), sú často lacnejšou alternatívou konkurujúcou značkovým produktom, pretože v niektorých prípadoch sú lacnejšie aj o 20%. Zároveň výrobky privátnych značiek považujú Slováci za kvalitné (41 %) a v neposlednom rade takýmto značkám aj dôverujú (17 %).

Slovenskí spotrebitelia uprednostňujú nákup výrobkov privátnych značiek v kategórii papierových produktov, akými sú napríklad toaletný papier, kuchynské utierky alebo hygienické vreckovky. Pri trvanlivých potravinách (sladkosti, cestoviny, nealkoholické nápoje, hotové jedlá a polotovary) a potravinách s kratším dátumom spotreby (mäsové či mliečne výrobky) sú produkty privátnych značiek a značkové výrobky zastúpené v rovnakej miere, to znamená, že spotrebitelia výrazne neuprednostňujú ani privátnu ani klasickú značku. Stále sa však na slovenskom trhu nachádza aj skupina produktov, pri ktorých zákazníci uprednostňujú skôr klasické značkové produkty. Do tejto skupiny patrí napríklad kozmetika, pracie prášky, alkoholické nápoje, káva a čaj.

Takmer tri štvrtiny (72 %) ľudí považuje nákup produktov privátnych značiek za výhodný. Terezia Šabová, Project Leader agentúry TNS Slovakia, výsledky prieskumu zhodnotila: „To, čo spotrebitelia považujú za výhodné, je primárne dobrý pomer ceny a kvality. Dôležitejšie však je, že dojem kvality u týchto produktov spotrebiteľ nadobúda postupne, opakovanou skúsenosťou v čase, a preto sú tieto produkty medzi Slovákmi stále viac obľúbené.“

Zistenia, ktoré vyšli z prieskumu potvrdzuje aj prax. „Na slovenskom trhu máme už niekoľko rokov svoju privátnu značku. Ukazuje sa však, že privátne značky sú stále populárnejšie, aj preto vidíme priestor pre príchod ďalšej, s exkluzívnejším sortimentom,“ uviedol generálny riaditeľ maloobchodného reťazca Kaufland Slovenská republika Paul Pauls.

O prieskume

Prieskum realizovala agentúra TNS Slovakia prostredníctvom internetu. Vzorka 1 000 respondentov je reprezentatívna pre populáciu Slovenska vo veku 18 a viac rokov z hľadiska pohlavia, veku, vzdelania, veľkosti miesta bydliska a kraja. Terénna fáza výskumu sa uskutočnila 14.-23.10.2015.

Pre ďalšie informácie kontaktujte, prosím:

Vladimíra Bunčáková, PR Manager; t: 0903/ 477 621, e: vladimira.buncakova@tns-global.sk

Terezia Šabová, Project Leader; t: 0911/ 272 788, e: terezia.sabova@tns-global.sk

Zdenka Vavrovičová, Client Partner Director; t: 0903/ 740 632, e: zdenka.vavrovicova@tns-global.sk

 


Prílohy k správe


Tagy