Streda, 29. Jún 2016 | Prílohy k správe | Tagy

Naše najmladšie generácie sa narodili do technologického obdobia. Možno si to ani neuvedomujeme, ale dnešní mladí ľudia sa neučili používať smartfón ako 30-roční, dokonca ani nedostali svoj prvý mobil ako pätnásťroční. Už od útleho detstva sa hrávali s mobilmi svojich rodičov, ktorí to považovali za vhodný spôsob, ako dieťa zaujať. Títo mladí ľudia sú na rozdiel od starších generácií sebavedomejší, viac sa zaujímajú o globálne problémy a presne vedia, aká by mala byť ich budúca práca. Sú ambiciózni a snaživí. Uvedomujú si, že svet, v ktorom žijeme, nie je jednoduchý. Snažia sa využívať také inštitúcie a spôsoby, s ktorými si idú za svojimi cieľmi a pritom sa vyvarujú neistote a vlastnému ohrozeniu.

Tieto závery vyplývajú z výsledkov voľnopredajnej štúdie Millennials+, ktorú agentúra TNS Slovakia uskutočnila na vzorke 1 500 mladých ľudí vo veku 12 až 26 rokov. Štúdia monitoruje životy mladých – zameriava sa na ich životný štýl, hodnoty, názory, životné postoje a správanie. Tiež skúma sledovanie médií, používanie technológií, spotrebiteľské správanie, obľúbenosť značiek a celebrít a život mladých v online svete. Štúdia detailne skúma aktuálne trendy v životoch mladej generácie.

Sociálne siete, YouTube a čety

Čím viac obrazoviek dáte dnes tínedžerovi k dispozícii, tým viac ich bude používať. Počítač s dvoma obrazovkami, tablet, smartfón a televízia sú nadštandardom, ale to neznamená, že ich kombinácia nie je čím ďalej bežnejšia. Všetky tieto zariadenie umožňujú mladým ľuďom rozvíjať ich mimoriadne obľúbené aktivity – trávenie času na sociálnych sieťach, sledovanie YouTube a četovanie s priateľmi. Samozrejme najpopulárnejšou sieťou zo všetkých je Facebook. Účet na tejto sieti má viac ako 90 % mladých ľudí. U tých mladších sú hneď na druhom a treťom mieste na rebríčku popularity Snapchat a Instagram. Spomedzi četovacích služieb je opäť najpopulárnejšia služba od spoločnosti Facebook, a to Messenger. Čo mladé generácie najradšej sledujú na YouTube sú hudobné videá. YouTube je zároveň najpopulárnejším hudobným médiom. Ďalej na YouTube mladí ľudia radi sledujú zábavné videá, filmové trailery a populárni sú aj Youtuberi.

Koľko času trávia jednotlivými aktivitami za deň? (v min.)

Spánok

444 minút

Návšteva školy

262 minút

Práca

177 minút

Surfovanie na internete

160 minút

Trávenie času s priateľmi

141 minút

Počúvanie hudby

128 minút

Sledovanie televízie

90 minút

Sledovanie videí na Youtube

75 minút

Počas svojho bežného dňa surfujú mladí ľudia na internete priemerne takmer tri hodiny, dve hodiny počúvajú hudbu a viac ako hodinu denne sledujú videá na YouTube. Televíziu sledujú denne v priemere 1,5 hodiny a s kamarátmi sú takmer 2,5 hodiny denne. Zvyšný čas trávia v škole a v práci, venujú sa domácim prácam, športujú, čítajú a spia.

Na rozdiel od predchádzajúcej vlny Millennials+, ktorá sa konala v roku 2014, v súčasnosti mladí Slováci viac pracujú a viac sa vzdelávajú a naopak, menej spia, menej počúvajú hudbu a menej sledujú televíziu.

„Po spánku a pobyte v škole alebo práci je surfovanie na internete štvrtá najpopulárnejšia aktivita mladých ľudí. Činnosti súvisiace s tým, že človek je pripojený do siete, sa stávajú tak bežné, že tieto aktivity už nevnímajú ako niečo „iné“ a „odlišné“. Skôr sa pousmejú, keď im budete hovoriť o „virtuálnej“ realite. Veď v konečnom dôsledku, keď o niečom komunikujú, tak je to ich prežívanie života. Len si to nehovoria, ale „sharujú“, hovorí Lukáš Bomba, Project Manager projektu Millennials+ zo spoločnosti TNS Slovakia.

Čo sa týka športu, tak tomu sa mladí Slováci venujú približne hodinu denne. Viac športujú chlapci ako dievčatá. Kolektívne športy obľubujú skôr mladší tínedžeri, starší majú radšej individuálne športy. Vo všeobecnosti, sa mladí ľudia venujú hlavne plávaniu, cyklistike a posilňovaniu.

Zo športovcov preferuje slovenská mládež slovenských športovcov. V prvej desiatke sa ich nachádza až sedem. Dominujú futbalisti a hokejisti.

Najpopulárnejší športovci:

  1. Lionel Messi
  2. Ronaldo
  3. Peter Sagan
  4. Dominika Cibulková
  5. Marián Hossa
  6. Marek Hamšík
  7. Veronika Velez Zuzulová
  8. Neymar de Silva Santos
  9. Pavol Demitra
  10. Zdeno Chára

V súvislosti s peniazmi sú mladí ľudia (a predovšetkým tí najmladší) vo veľkej miere odkázaní na svojich rodičov, ktorí im mesačné rozpočty vylepšujú pravidelným vreckovým.  Priemerne dostávajú mladí ľudia vreckové na mesiac vo výške 45,- Eur. Zároveň však mladí ľudia venujú viac času práci či brigádam. Zo zarobených peňazí si potom môžu kúpiť to, po čom túžia a čo im nekúpia rodičia. Na niektoré svoje vysnívané veci si mladí ľudia peniaze sporia. A dokonca až 37 % z nich si sporí viac ako rok.

„Stále rastie počet mladých ľudí, ktorí majú účet v banke. U vekových skupín nad 20 rokov má vlastný účet v banke viac ako 90 % mladých ľudí. Výrazne sa však zvýšil počet mladých ľudí vo veku 16-19 rokov, ktorí majú účet a začína rásť aj segment 12-15 ročných. Trend nárastu práve v mladších vekových skupinách môžeme očakávať aj naďalej“, hovorí Katarína Procházková, Head of Quali Department zo spoločnosti TNS Slovakia.

O štúdii Millennials

Voľnopredajná štúdia bola realizovaná na vzorke 1 500 respondentov vo veku 12-26 rokov. Respondentov sme následne prerozdelili do 4 základných vekových skupín – 12-15 rokov, 16-19 rokov, 20-26 rokov bez VŠ a 20-26 rokov s VŠ. Okrem týchto rozhovorov sa zrealizovalo ešte 12 etnografických stretnutí. Zber dát sa uskutočnil v marec – apríl 2016 prostredníctvom internetu. Prvé výsledky z prieskumu boli zverejnené v júni 2016.

Štúdia monitoruje životy mladých: zameriava sa na ich životný štýl, hodnoty, názory, životné postoje a správanie. Tiež sleduje konzumáciu médií, technológií či spotrebiteľské správanie, obľúbenosť značiek a celebrít, ako aj množstvo ďalších oblastí.

Hlavné témy štúdie sú rozdelené do viacerých častí:

  • ŽIVOT - Typický deň, Vzťahy a priatelia, Šport, Čo je „in“ a čo je „out“ , Hodnoty, Vyhliadky do budúcna, Naše miesto vo svete, Životný štýl mladých (Lifestyle), Spokojnosť s vlastným životom (Trim)
  • TECHNOLÓGIE - Technologické hračky, Mobilné telephony, Internet a sociálne siete
  • MÉDIÁ - Vnímanie médií, Televízia, Rádio a hudba, Časopisy a noviny, Celebrity, Značky
  • SPOTREBITELIA - Príjmy a výdavky, Míňanie v kľúčových kategóriách, Nakupovanie cez internet

Pre ďalšie informácie kontaktujte, prosím:

Katarína Procházková, Head of Quali Department; t: 0903/ 211 413, e: katarina.prochazkova@tns-global.sk

Lukáš Bomba, Project Manager Quali; t: 0911/ 710 559, e: lukas.bomba@tns-global.sk 

Vladimíra Bunčáková, PR Manager; t: 0903/ 477 621, e: vladimira.buncakova@tns-global.sk

millennials.tns-global.sk


Prílohy k správe


Tagy